Site icon המרכז ליבואני רכב

זיהום תחבורתי? לא אצלנו

UNSPLASH

מדינות רבות בעולם מקדמות תחבורה נקיה ומשנות את הדרך בה חשבו על כלי רכב עד כה. מדובר במדיניות ארוכת טווח עם ראיה לעתיד הרחוק ומחשבה שהעולם נמצא בנקודת שבר המחייבת פעולה מיידית. מה נעשה עד כה ואיך מתכוננים לעתיד? הנה כמה נתונים. 

קרדיט: UNSPLASH

כולנו חווים שינויים אקלימיים בשנים האחרונות. גם בישראל ובעיקר בשאר העולם, טמפרטורות שוברות שיאים של חום או קור קיצוניים, אזורים שלמים מתייבשים, נהרות גדולים מצטמקים ומאגרי מים מדלדלים.

אלה הן רק חלק מהתופעות האקלימיות הפוקדות את העולם והן תוצאה של זיהום אוויר מתמשך של עשורים. בעקבות כך, קמו יוזמות גדולות כמו: הסכם פריז העולמי, ועידות אקלים גלובליות וחקיקות אחרות אשר באו במטרה להציב יעד להורדת הפליטה המזהמת בכל העולם כדי להילחם בזיהום הגבוה.

מדינות רבות אימצו את הכללים והיעדים שנקבעו והחלו כבר לפני כמה שנים להציב גבולות לפליטה מזהמת ולקדם אנרגיה נקיה, כולל תחבורה. זה אומר שבמקום רכבים המונעים על ידי דלק ופולטים עשן בכל מקום, הגיע הזמן לקדם תחבורה נקיה, בעיקר חשמלית.

תחבורה חשמלית לא התחילה לאחרונה אלא נמצאת כבר כמה שנים בשימוש נרחב. אולם, מה שקרה בשנים האחרונות, בייחוד מאז הקורונה, זה שהביקוש לרכב חשמלי עלה באחוזים גבוהים כמעט בכל מקום בעולם.

צרכנים בכל העולם הבינו שאי אפשר להמשיך לזהם כמו פעם, שהאקלים הוא באמת בידיים שלנו ושנגרם לו מספיק נזק עד כה. השיח העולמי השתנה והמודעות לאיכות סביבה טובה יותר, עלתה. התוצאה היא שיותר צרכנים מעדיפים לקנות רכב חשמלי שלא מזהם. איך יודעים את זה? בעיקר מנתוני מכירות גלובליים המראים עלייה בביקוש בכל שנה, כולל בזמן הקורונה.

באירופה, השימוש ברכבים חשמליים הוא גבוה מאוד ויש מדינות שבהן אחוז הרכבים החשמליים החדשים שנקנו עובר את אחוז הרכבים המזהמים. האיחוד האירופי קיבל לאחרונה החלטה חשובה על איסור מכירת רכב מזהם החל משנת 2035, אך הרבה מדינות באיחוד לא חיכו לרגע הזה וכבר הפעילו רגולציות תחבורתיות משלהן עוד קודם.

המדיניות שלהן הייתה מצד אחד, לתת תמריצים כספיים לרכישת רכב חשמלי, כמו למשל ג'ילי גיאומטרי C והטבות אחרות כמו: חניה מועדפת או אגרות כבישים מופחתות. מצד שני, להטיל הגבלות על רכבים מזהמים כמו העלאת מחירים, איסור כניסת רכבים כאלה למרכזי ערים שונות וקנסות גם ליצרניות רכב שלא יעמדו ביעד הפליטה המזהמת והתקן האירופי שנקבע לכך.

בסין מקדמים כבר כמה שנים תחבורה ציבורית חשמלית בערים שונות והממשל הסיני מקדם פיתוח וייצור של רכבים חשמליים, כולל מתן מענקים ליצרניות רכב מקומיות. מעבר להפחתת הזיהום החמור בערים הגדולות, המטרה בסין היא להיות מובילים בשוק החשמלי העולמי ולמכור כמה שיותר רכבים חשמליים מתוצרתם כדי להתבסס ככלכלה גדולה גם בתחום הזה. כמו בענפים רבים, גם כאן סין מתחרה באירופה וארצות הברית ומקווה להגיע למקומות גבוהים בעולם כולו.

בארצות הברית אחוזי המכירות של רכבים חשמליים אמנם דשדשו בשנים האחרונות, אך לאחרונה חלה עליה. הדבר נובע בעקבות חוק האקלים שקידם הנשיא ביידן והתקציבים שהפנו לעידוד השימוש ברכב חשמלי והרחבת תשתיות הטעינה. ברבעון הראשון של 2022 מכירות של רכב חשמלי במדינה עלו בשישים אחוזים לעומת אותו רבעון בשנה שלפני. מדובר במגמה שעתידה להימשך ומצביעה על שינוי בהרגלי הצריכה של האמריקאים.

בסופו של דבר, מדיניות שיש לה מטרה לעודד שימוש ברכב לא מזהם, מתגלה כיעילה. בשלושת שוקי הרכב הגדולים- אירופה, ארצות הברית וסין- הצעדים הללו הגדילו את המכירות והשימוש בתחבורה נקיה. נתוני המכירות במקומות הללו מראים שזה מה שקרה שם בשנים האחרונות. לכן, לא מספיק שתהיה רק תודעה צרכנית גבוהה אלא זה צריך להתבטא בעיקר בתקציבים, תמריצים וחקיקה נכונה בכיוון. כל אלה יביאו אנשים לקנות ולהשתמש ברכב לא מזהם ולתרום לאיכות של הסביבה באופן ישיר.

Exit mobile version